Monday, December 3, 2007

TUNAS ANGGUR

02 Disember 2007 satu benih sudah keluar daun dari tunasnya. Daunnya dah kembang 2 helai. Seronok sangat tengok. Benih ni yang saya letak di bawah pokok durian. Bila saya tengok benih yang bawah pokok durian lebih cepat tumbuh dari di tepi rumah cendawan, saya alihkan semua benih ke bawah pokok durian.

Mak mentua datang bersembang dan tengok benih anggur tu. Dia beritahu waktu di Brunei dulu dia pernah pergi rumah sedara yang ada tanam anggur. Dia petik sendiri anggur dan makan. Manis buahnya katanya.

01 Disember 2007 saya hadiri ceramah motivasi Datuk Maznah Hamid dan sempat berbincang dengannya mengenai perancangan usahawan masa depan. Bila saya timbulkan mengenai penanaman anggur, dia tanya boleh hidup ke? saya jawab Thailand dan Indonesia telah berjaya. Kata dia siasat elok-elok sebab di Kedah gagal. Betul ke? Saya kata dalam hati, insyaallah saya berjaya nanti.

No comments: